Surdegssynden straffar sig själv

I sju dagar skolen I äta osyrat bröd; redan på första dagen skolen I skaffa bort all surdeg ur edra hus. Ty var och en som äter något syrat, från den första dagen till den sjunde, han skall utrotas ur Israel.

2 Moseboken 12:15

Jag borde ha låtit bli att surdegsblogga den här helgen. Påsken handlar ju faktiskt om det osyrade brödet. Men långledighet och surdeg går liksom hand i hand, så idag blev det små levainbröd och levainbullar med pumpafrön. Somliga straffar gud med detsamma; jag har nu tydliga ugnsgallermärken på fingertopparna. Jag lovar att jag inte ska surdegsbaka mer i helgen. Jag ska bara sitta och titta på krukan med tête-à-tête och blåsa på mina ömma fingertoppar och begrunda att påsken tycks vara brännskadornas högtid.

Etiketter: , , , , , , , ,