Två års intellektuellt förfall

Lena är en kandidatuppsats från sin språkkonsultexamen (hejja hejja!). En kursare till henne ska referera till min kandidatuppsats i sin uppsats, vilket känns hedrande. Studievägledaren på Nordisk institut är dock inte särskilt generös med utlåningstiden av gamla uppsatser, så jag har blivit ombedd att leta upp den elektroniska versionen. Började leta i inboxen på ”HPV”, och hittade en fantastisk mängd mejl som innehöll denna förkortning. Den våren kan jag inte ha pratat eller skrivit om annat än diskursers realisering och intertextuella relationer i kommersiella och icke-kommersiella texter om HPV-vaccin.

Igår kväll läste jag igenom min abstract med blandade känslor. Först overklighetskänslan ”har jag skrivit det här?” och därefter ”vad betyder det här?”. Scrollade igenom några sidor och blev lite vemodig; jag skulle aldrig kunna prestera något liknande idag eftersom jag knappt förstår vad jag menade med ”det är dock inte enbart de isolerade skriftliga elementen som kan sägas reartikulera diskursordningarna, utan hela annonsens semiotiska rum”. Sen kom jag att tänka på mitt betyg. Jag fick B. Och som en liten parentes berättade min handledare efteråt att han och examinatorn verkligen hade övervägt att ge mig A, men att institutet aldrig gett en kandidatuppsats högsta betyg sedan det nya betygssystemet införts, så de valde att fega. Suck.

För skoj skull googlade jag HPV. Hittade en cykelförening som kallar sig Human Powered Vehicles. Hur tänkte dom? Kunde dom inte ha kollat upp den där förkortningen?

Etiketter: , , , ,