Idag för ett år sen. Igen!


Ja, nästan alltså. Bloggen har legat i träda. Inte för att jag slutat baka och sylta. Kanske för att det ibland är bra med en paus för att innehållet inte ska utarmas. Och för att inspirationen inte ska dö ut. Trädan har fyllt sin funktion!

Just nu är jordgubbarna och hallonen så perfekta att müsli känns totalt överflödigt. En gnutta kardemummaknaster för att göra fjällfilen knaprig, var allt som behövdes.

Justja, kardemummaknaster! Ett påfund sen sist. Gillade Renée Voltaires bovetecrunch men förbluffades över hur hon fick det att låta så krångligt. Efter att ha läst på om bovete satte jag igång. Nu tror jag mig ha utvecklat ett hållande koncept. Kom ihåg att det är viktigt att skölja bovetet eftersom det innehåller ett rött färgämne som tydligen kan irritera ögats slemhinnor. Bra att veta för sådana som jag som äter minst lika mycket med ögonen som med munnen.

Kardemummaknaster

Sätt ugnen på 100 grader. Lägg det torkade bovetet i en sil. Koka upp tre liter vatten. Häll hälften av det kokande vattnet över bovetet. Låt bovetet droppa av och häll sedan ner det i det kokande vattnet i kastrullen. Låt koka i 20 minuter tillsammans med linfrön och kardemumma. Häll av eventuellt överflödigt vatten och låt blandningen vila 20 minuter. Bred ut blandningen på bakplåtspapper och sätt in i mitten av ugnen. Rosta boveteblandningen tills den är torr och går att bryta i mindre bitar.

Etiketter: , , , ,