Kryssa mellan kontrollerna på Söder

Det stökar och brötar på i hela kvarteret. Grolsch Block Party går av stapeln idag och lite senare ikväll ska Midnattsloppet rusa gatan upp. Man skulle kunna kalla det folkfest. Man skulle också kunna säga att jag just nu bor mitt i Kristianstadsdagarna, Malmöfestivalen, Killebom, Augustidagarna, Göteborgskalaset och Vattenfestivalen. Skillnaden är att det här är ett block party. Det utger sig absolut inte för att vara en folkfest. Det är en och annan spelning på Nytorget, det är en avstängd Skånegata och människor som avslappnat sitter på trottoarkanten och dricker öl. Avslappnat är väl egentligen för mycket sagt. För det är rätt krystat. Way Out West förra helgen, Grolsch den här. Samma målgrupp. Samma trendängsliga skara hipsters.


Min dag på stan, som gick ut på att undvika spektaklet, var som en orientering där kontrollerna var följande (i nämnd ordning): Söderbokhandeln, Johan & Nyström, 18 smaker, Lilla Amsterdam, Oaxens Skafferi, Bondens Marknad, Hammarströms Fisk.


Sammanfattning:

Sen smet vi till Vitabergsparken. Det är dansmånad och Dansk Danseteater gav matiné. Samma frågor som förra och förrförra året dök upp. Ständigt denna brist på dansdiskurs. Jag kan inte tala om dans. Jag har inga ord. Jag kan säga att det var "bra" eller "intressant". Sen tar det stopp. Idag grubblade jag över noter. Finns det dansnoter? Hur kan de annars träna och hålla reda på alla rörelser? Tom och Johanna hävdade att koreografen förmedlar sina tankar. Jaha?! Vadå, skulle koreografi enbart överföras muntligt? Det skulle ju innebära att en dansföreställning går i graven med sin koreograf? 

Etiketter: , , , , , , , ,