Ridderheimsrapporten och den medvetna konsumenten

Och  på den sjunde dagen...bloggade Syltisen ifatt! Det har varit en händelserik vecka för en hållbarhetsintresserad foodie. Seminarium om Den etiska konsumenten och release av Ridderheimsrapporten. Med tanke på rapportens fokus i år blir det uppenbart att mat och hållbarhet går hand i hand.

Några av spaningarna:


Men hur ser den medvetna konsumenten ut? Hur man segmenterar dessa konsumenter är så klart en förenkling. En nödvändighet för att förstå och förändra. Men vem är jag då? Är jag en medveten konsument? Ja, jag är medveten. Och jag är dubbelmoralisk. Jag deltar i köpfesten. Jag flyger minst en gång i månaden och tröstar mig med att åka kommunalt till och från flygplatserna. Jag köper grönsaker på Bondens Marknad när möjligheten ges, men kan inte låta bli mandlarna från Valencia på Urban Deli.


Jag vet så klart vad som är rätt och vad som är fel. Varför väljer jag då fel? För att jag är människa. Ofta handlar mina medvetna val om att välja "rätt" när detta val är enkelt. Finns det två sorters tomater så köper jag de som är närodlade, eftersom jag hoppas och tror att dessa smakar mest och är goda även i andra avseenden. Men att distansförhållandependla till München ger mig inte så många alternativ. Det är flygplan som står till buds.


Men det finns en medvetenhet i mitt val även när jag väjer "fel". Och jag tror att det är det som gör mig till en medveten konsument. I kombination med att jag inte tvekar att diskutera de här sakerna. Och jag tar inte åt mig äran över att ha välsignat någon, men om det jag skriver här kan påverka någon annan att i någon mån fatta fler medvetna och hållbara beslut så är jag nöjd.

Etiketter: , , , , , ,