Viktklubb och ett kilo bröllopstryffel



Igår var det dags för den där festen. Festen som var ett födelsedagskalas men också ett bröllop. Jag och Tom var de enda gästerna som kände till planerna, bortsett från vigselförrättaren så klart, som visst nästan hade försagt sig och avslöjat hela grejen.

Så fick dom varann, Petra och Erik! Och jag tror att arrangemanget blev precis som dom ville. Hurra! Och dom fick skära tårtan. Inte en lika ambitiös variant som jag bakade för några år sen. För det hade jag ju lovat mig själv. Men det var inte meningen heller. Ambitionsnivån sänkte jag för längesen. Enkelt är bäst. Jag inspirerades av Pyttes kladdiga kaka med tryffeltopping. Gjorde den lite mer chokladig och lite mindre söt. Mer vuxen, skulle man kunna säga. Och med valnötter istället för hasselnötter. Jag lyckades också hitta svenska hallon (säsongens sista?), så slutresultatet blev ganska tjusigt faktiskt. I all sin enkelhet. Seg kaka, len tryffel, ett berg hallon och en aning florsocker. Den största utmaningen var alltså inte denna gång själva bakmomentet utan snarare att transportera fyra tårtor på tunnelbana, buss och en buss till. men det gick bra tack vare smörpapper, pajformar och stora papperspåsar.


Bara en sak till, i brist på foto på tårtan i dess färdiga skick blir det en helt annan bild. Tom arbetade tidigare på Aftonbladet och deras bantarsajt Viktklubb. Ironin i att hacka 800 gram choklad till tryffel med denna kniv?!

Etiketter: , , , ,