Bloggtorka. Vad gäller saken?


Jag vet inte om ni, liksom jag, tänkt på tonaliteten i SvD:s faktarutor. Rubriken på dessa rutor är "Vad gäller saken". Som en butter och tvär konstapel som undrar varför det är ståhej bland de lekande ungarna på gatan.

Nåväl. Varför är det så låg aktivitet på bloggen? Vad gäller saken??
  1. Det har varit en förbannat lång vinter. 
  2. SVT valde att lansera Öppet Arkiv och jag odlar mitt självskadebeteende och har plöjt första säsongen av Rederiet. 
  3. Jag har väntat på att syltsäsongen ska börja.
Men så i helgen. Då var jag på Bondens Marknad på Katarina Bangata och köpte 1,5 kg rabarber och ett knippe gotländsk ramslök (mer om den senare).

Tack vare gårdagens välsignade regn blev det marmelad av rabarbern.




Rabarbermarmelad med mandel och vanilj

1,5 rabarber
1 kg socker
2 vaniljstänger eller 2 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker)
2 dl skållad och hackad mandel

Skölj och skär rabarbern i mindre bitar. Blanda med sockret och inkråmet från vaniljstängerna (plus stängerna) eller vaniljpulvret i en rejäl gryta. Låt koka upp och rör ordentligt så att sockret smälter och rabarberblandningen börjar koka. Låt koka under lock i 30 minuter. Ta av locket och låt det koka i ytterligare en halvtimme. Gör marmeladprovet. När marmeladen är klar, blanda ner den hackade mandeln och häll upp marmeladen på rena och varma burkar. 

Etiketter: , , , , ,