Ramslökspsykosen

 
Överallt denna ramslök. Alltså den växer inte överallt, men den har figurerat extremt mycket på Twitter och bloggar i vår. Jag föll till föga för ett par helger sen och köpte ett knippe gotländsk vitlöksdoftande blomster och blad på Bondens marknad. Två gånger pesto blev det. Och ihärdig andedräkt.


I helgen har jag varit i München för sista gången. (Om prick tre veckor lever jag inte i ett distansförhållande utan i ett samboförhållande!) Igår promenerade vi längs den skogiga sidan av floden Isar då en oväntad doft slog emot oss. Vitlök! Det var ett hav av ramslök! Blommorna sjöng på sista versen och en del av bladen var ganska gula, men merparten var riktigt fina. Jag övertalade Tom att göra om tygpåsen till förvaring av ramslöksskörd. Begränsade mig till att plocka typ 50 blad. Väl hemma badade jag dem iskallt i fem vattenbad. Sen mixade jag dem till pesto av det som fanns att tillgå:

Ramslökspesto

50 blad välsköljda ramslöksblad
150 g valnötter (eller andra nötter)
100 gram grovt riven parmesan (eller annan hårdost)
1 dl olivolja

Mixa bladen, nötterna och osten till en fast pasta. Rör ner oljan. Salta försiktigt (osten är salt!). Peppra lite om du känner för det. Klart!

Vad jag gjorde med peston? Den utgjorde grunden till en ljummen potatissallad. Ugnen var upptagen med minikladdkakor, så jag fick tänka om och koka potatisen istället för att rosta den i ugnen. Kokade den med skal, skar sedan i grova bitar och lät svalna en aning innan jag vända ner dem i peston.

Som en liten parentes... En morgon för ett par veckor sen satte jag en pizzadeg innan jag gick till jobbet. På kvällen bakade jag av den. Så klart med ramslökspesto istället för slabbig tomatsås. Det blev den sprödaste och tunnaste pizza jag någonsin gjort. Ah ramslökspizza!

Pizzadegen då? Har kört Pain de Martins deg med pyttelite jäst de senaste gångerna, men nu hade jag ingen jäst och fick improvisera med surdeg istället. Resultatet blev alldeles utmärkt.


Pizzadeg med surdeg

50 g vetesurdeg
2 dl ljummet vatten
100 g durummjöl
200 g vetemjöl special
1 msk olivolja
1 tsk salt
en nypa socker

Blanda ihop. Låt vila trekvart. Ta upp på mjölat bakbord och dela i två bitar. Rundriv, lägg över på en bricka och låt jäsa i kylen över dagen. Täck gärna över degen med plast, men kom ihåg att droppa över en gnutta olja så att plasten inte skapar degkaos. Sen är det bara att kolla noga på Martins film innan du ger dig i kast med att kavla eller snurra ut till pizzabottnar och baka av.

*Den översta bilden? Ja vad har den med ramslök att göra? Inte så mycket. Utöver att den är tagen i samband med den måltid som innehöll ramslökspotatissalladen. Måltiden intogs vid Isar i München. Och ölen kyldes så klart i floden.

Etiketter: , , ,