Saft på snodd fläder

De nattjästa kanelbullarna och jag åkte röda linjen norrut i morse. Vi promenerade genom Stocksund bland lummiga villor med vackra glasverandor och mötte en och annan man med pullovern käckt knuten över axlarna. Målet med denna utflykt utanför tullarna på sommarlovets första dag var att hjälpa Maria och Per med deras nya lägenhet. Vi bar ut gamla golv och på vägen in igen passade vi på att bära upp material till en hiskelig massa kvadratmeter nya golv. De längsta brädorna balanserades upp genom köksfönstret. Då jag var ifärd med att föreviga detta spektakel såg jag fläderbusken. I full blom.


När jag var liten var fläder helt klart min ofavoritsaft. Egentligen ville jag nog helst ha köpeapelsinsaft från en gul liten dunk. Den "saften" liknade förmodligen läsk betydligt mer än hemgjord vinbär- eller flädersaft.


När jag sen flyttade till Danmark var hyllesaft en ganska vanlig ingrediens i en sommardrink med bubbelvatten och torrt vitt vin. Sånt man kan dricka massor av utan att vare sig bli full eller uttorkad.


Sedan dess har fläder varit ett icke-ämne i mitt liv. Tills idag. Nog för att det är Maria och Pers trädgård, men de delar trots allt den med tio andra hushåll. Därför smög jag ut med sax och plastpåse och klippte snabbt 30 blomklasar. Sen kom Maria ner och väste "grannen kommer". Fick en småsur blick av tanten. Tröstar mig med tanken om att det knappt syns att jag varit där och nallat. Doften av fläder från min väska åsamkade små carpe diem-suckar från mitt hjärta hela vägen hem på t-banan.

Kollade diverse recept på nätet och i kokböcker. I klassisk flädersaft är det fyra ingredienser: fläderblomsklasar, vatten, socker, citronsyra. Sen kan det vara lite hit och dit med proportionerna. Så här gjorde jag:

Fläderblomssaft

drygt 30 klasar fläderblommor
4 ekologiska citroner
1,5 liter vatten
1,5 kg socker
50 g citronsyra

Jag rensade fläderblomsklasarna från skräp och vissna blommor och lade ner dem i en tiolitersgryta varvat med tunna skivor citron. Att använda ekologisk citron känns viktigt här eftersom hela citronen ska vara med. De konventionellt odlade citronerna i affären såg ju alldeles fantastiska ut i jämförelse med de ekologiska. Vill helst inte tänka på vad som fanns i skalet för att få dem så granna.
Kokade upp vattnet och hällde i socker och citronsyra. Sen hällde jag sockerlagen över fläderblommorna och citronen. Nu står härligheten och svalnar innan jag ska sätta in den i kylen där den ska stå och dra.

Det tycks råda delade meningar om huruvida man ska ta bort de gröna stjälkarna eller inte. Jag struntade i det. Kanske kommer det därför att bli en bitter saft. Det vet vi om tre dagar.

Etiketter: , , , , , ,