Baka med ett gott syfte

Häromdagen såg jag Med sommaren kommer längtan på SVT:s Öppet arkiv. En dokumentär från 2004 om Stadsmissionens kollo för äldre. Om Einar och Lilly som träffat varandra på kollot och som nu blivit ett par. Einar korkade upp vinet han tagit med sig och så hade de en liten ostfest. Fick en klump i halsen och tårar i ögonvrån. Människor som är över hundra år och är så ensamma att kollot blir enda chansen på året att komma ut och får träffa folk.


Kände hur jag ville åka dit, kavla upp ärmarna och baka rulltårta till trefikat. Göra något meningsfullt.


Hamnade i morse på Volontärbyråns hemsida och sorterade bland lediga uppdrag i Stockholm. Ofta är det följande kvalifikationer som krävs: koka kaffe, servera bullar, uppmuntra till prat. Inser att jag skulle kunna åta mig massor av uppdrag. Jag kan konversera (på skånska) med nysvenskar för att öka deras chanser att komma in på högskolan, servera nybakade bullar på pensionärsträffar eller skriva blogginlägg åt Naturskyddsföreningen.


Jag tänker att jag vill skicka in ansökan på några av uppdragen. Innan veckan är slut ska jag ha skickat in minst fem ansökningar. I höst ska jag göra nytta. Och bli av med alla kanelbullar och småkakor som ligger i frysen.

Etiketter: , , , , , ,