Intellektuell morgongymnastik

I början gick det ändå ganska snabbt. Förbättringen i foten. Men nu är det samma sak varje dag - halta sig fram med en krycka och vara orolig för att trampa minsta lilla snett. Otålig är mitt mellannamn. Det resulterar i att jag blir irriterad, rastlös och frustrerad. För att inget händer, för att jag helst borde sitta still.


I förrgår kväll möblerade jag och Maria om i huset. Flyttade mattor, arrangerade böcker i aptitliga högar, släpade upp bord från källaren och släpade ner annat som inte passade in. Satte ihop små grupper av mässingsljusstakar, flyttade taklampor mellan olika rum. Framåt midnatt var vi ganska nöjda. Det var inte foten.


Så igår tvångsvilade jag. Först hemma, sen hos Rut på Skäret, sen i Ransvik och sen på kvällen not so much vila.


Jag försöker skapa en ny ritual. Istället för att springa eller promenera får jag ägna mig åt intellektuell morgongymnastik. Så medan ugnen blir varm och frukostbullarna jäser så sitter jag i den nya murrigt gubbiga bibliotekshörnan och läser Coetzees Onåd. Precis som foten behöver tryckförband behöver man också sätta tryck på mig och mitt läsande. I mitten av augusti åker vi vidare på roadtrippen och stannar till hos min morbror och hans fru. Vi kommer förmodligen att pricka in deras läsecirkel. Underbart! Någon säger vilken bok jag ska läsa och när jag ska vara klar. Det är som att få litteraturlistan i början av terminen!

Etiketter: , , , ,