Saft mot huvudvärk på en regnig dag

Det regnar. Det har det gjort i stort sett hela dagen. I förmiddags läste jag en halv bok om sociala medier och förbluffades över svepande och generaliserande formuleringar om så kallade digitala infödingar. Och detta med ”strategier för sociala medier”, som vi kommer att skratta åt det om tio år! Hade vi strategier innan för hur vi skulle umgås? Som om sociala medier är ett rum vi går in i och att vi på förhand måste bestämma hur vi ska bete oss när vi går in i det rummet. Vara på vår vakt, ta höjd för att andra vill oss illa, iaktta och vara en del av flödet. Gör jag någonsin så i andra lägen? Ser till att vara ute bland folk som jag direkt misstänker vill mig något illa? Är närvarande för att betrakta och se vad som händer? Eh, alltså det låter ju onekligen lite kufigt. 


Regnet gav inte med sig. Det var helt enkelt utflyktsväder snarare än badväder. Vi åkte till Gamleby. Där finns det ett köpcenter med ett troll på. Det ser sjukt läskigt ut. Undrar vad de hade för strategi (!) när de valde att pryda taket med denna bjässe av trä och rep. Utöver köpcentret finns det i Gamleby en hel del loppisar, antikaffärer och butiker med ren lump. Jag har idag sett så många kantstötta keramiktomtar, klibbiga köksattiraljer i grälla färger från 70-talet, LP-skivor med andliga sånger och badkarskrulliga deckare. Men också fina saker. Som välsorterat gammalt porslin från Gustavsberg, vackra bestick, välbevarade möbler från 1800-talet.


När det regnade som allra värst satt vi i bilen i Smultronboda. Där finns en prisbelönt fårfarm där vi tänkte äta lunch. Vi väntade ut regnet och åt sen potatisvåffla med lammkött. Och drack älgörtssaft! Den smakade bittermandel och honung. Och innehåller visst salicylsyra, vilket passade utmärkt med tanke på min envetna huvudvärk. Petade ner saLAMMikorvar i kylväskan och åkte till Mon och köpte tomater.


Det regnade när vi kom hem igen. Kände mig som en idiot då jag gav mig ut för att springa. Jag mötte en annan joggare och fem skogssniglar. Mitt tempo kunde liknas vid de sistnämndas.

Etiketter: , , , , , , , ,