Södermalms hårdvaluta och charmig ekonomisk sylt

Flädersaften, som igår på grund av sin intensiva doft fick mig att må illa då jag hällde upp den på flaskor, krävde idag avsmakning. Då jag skulle ge bort ett par flaskor fick jag nämligen för mig att jag råkat koka saft på giftig druvfläder. Men icke då. Min saft smakade äkta utmärkt!


Jag är visst inte den enda på Söder som ägnar semestern åt att safta. Hyllan med citronsyra gapade tom på Ica Medis. Då jag till slut hittade lite hårdvaluta på Ica Bonden såg jag till att bunkra fyra påsar. Det kan ju bli mulet en dag och saftandan falla på igen. Som igår alltså. Jag köpte rabarber och gav mig i kast med Matgeeks recept på rabarbersaft.


Då jag silade den idag var det ju fortfarande 1,5 kg rabarber kvar. Inte kunde jag väl slänga den. Icke då. Jag kokade då det som i Prinsessornas kokbok så aptitretande kallas för "ekonomisk sylt". Petade bort citronskivorna och kokade upp rabarbern och öste på ett paket syltsocker. (Jojo, här "fuskas" det alltså med såväl citronsyra som socker med pektin...)

Ångan från grytan och den färdiga saften fick kinderna att dra ihop sig och svetten att pärlas på pannan. Oxalsyran gick nästan att ta på. Fyra burkar sylt blev det. Ingen speciell krydda eller annat tjafs. Jag tänker att den kommer att bli fin som varm sås på en god vaniljglass. Eller ptja, varför inte i en god hemgjord vaniljglass? Hur var det nu...skulle det regna imorgon?

Nej nej, inte mer sylta eller safta nu. Imorgon blir det paus från köket. Och jag menar det. Men det var ganska roligt ändå att ge sig på att baka något nytt idag. Det fanns nämligen en halvliter lite småledsna, men söta, jordgubbar i kylen. Jag ville inte baka en förutsägbar paj, så efter en del letande hittade jag en amerikansk blogg med recept på en "frukostkaka" med jordgubbar. Ganska många moment (läs: många skålar att diska och cups att omvandla till dl), men resultatet blev väldigt bra. Och passade utmärkt med såväl fläder- som rabarbersaft.

Etiketter: , , , , , , ,