Nyponkatastrofen

Tidigt igår morse, medan ”pizzan” bakades av, kilade jag ut och plockade nypon. Delade dem och torkade dem i ugnen på 100 grader. Det doftade ljuvligt. Att sedan rensa dem från frön var mindre angenämt. Mina fingertoppar är fortfarande ömma av nyponskäggstaggar som letat sig in under huden. När jag sedan skulle mixa de torkade nyponen till mjöl blev det mest en grovklumpig massa. Omöjlig att koka soppa på. Funderade på om man kunde rädda situationen genom att göra typ boveteknaster av nyponkärnor? Kanske lite kliigt i halsen.


Mandelbiskvierna då? Ja, jag tänkte ta en genväg och göra dem på mandelmassa istället för att mala mandeln själv. Men jag råkade köpa marsipan istället för mandelmassa. Biskvierna liknade månlandskap av maräng. Spelar roll när man ändå inte har nån soppa att lägga dom i. Suck.

Generellt blev jag ganska missnöjd med mina Skånebak. Jag är väldigt självkritisk. Men det är väl det där med att måla upp en bild eller känsla för sitt inre, och sen blir det inte riktigt som man tänkt sig. Men vaniljsåsen, den blev förbaskat bra.

Etiketter: , , , , , ,