Mentala bilder av en sommargarderob

För att återkoppla till blogginlägget om dagens outfit så har jag ofta mentala bilder om vad jag har på mig på sommaren. Bilderna har sällan något med verkligheten att göra. Dessa fina sommarklänningar som hänger i min garderob men som aldrig kommer till användning. För att de sitter för tajt över axlarna, är av ett ömtåligt material, lätt blir skrynkliga eller drar åt sig fläckar snabbare än man hinner säga franskt opastöriserat smör.


Det här är en mellandag. En sådan där dag som ägnas åt att packa upp, tvätta, packa ner, vattna blommor och dammsuga. Imorgon ger vi oss av igen. Mot Skåne med bil.

Skåne och de mentala bilderna av vad jag har på mig där. Noll verklighetsförankring. Jag vet precis vad jag kommer att ha på mig. Jag kommer att växla mellan två-tre klänningar, ett par shorts och några linnen. Kanske nån kofta. Jeansjacka och sjal. Några gånger i veckan träningskläder. På fötterna bra snabbskor alternativt flipflopsandaler som jag har legat i stugan sen förra sommaren.

Men ändå. Jag gick en sväng i kvarteret för att hitta nånting att komplettera Skånegarderoben med. Jag provade en jättefin klänning. Vit. Siden. Jag såg ut som en förvuxen konfirmand. Vem försöker jag lura? En skir, vit sidenklänning? Ska jag ha på mig den när jag kokar nyponmarmelad eller?


Jag gick inom Grandpa också. Provade en kornblå klänning som jag sneglade på redan i vintras. Nu kändes den vansinnigt kort. Om jag igår hånskrattade lite inombords åt de förutsägbara Östermalmstanterna som pratade om läggor på Mallis så kan man säga att Grandpa är den förutsägbara butiken för Söderhipsters. Om man känner sig lite ängslig över hur man ska inreda sin Sofo-lägenhet eller är i allmänt behov av en identitet, ja då är det till Grandpa man ska bege sig.


På ett bord låg två böcker som sammanfattade konceptet så fint:


Så ifall du känner dig lite osäker och identitetslös kan jag rekommendera att kolla in de andra böckerna i Grandpas sortiment. Kanske kan ved vara något för dig?


Om jag kom hem med något? Ja. En bikini. Den är randig. Åh. Så otippat.

Etiketter: , , , , , , ,