Hallon och doft av kamel



Ja, jag tror ju att jag köpte säsongens sista hallon igår. I slutet av september är hallonen mörkröda och väldigt ömtåliga. Man får försiktigt lyfta dem ur asken och peta ner dem i yoghurten.

Och så ska jag erkänna en sak. Jag har ledsnat på müsli. Så nu blir det bara valnötter. På helgerna med lite honung också. Jag har en tanke om att förnya min müsli helt och hållet. Jag har successivt gått från gryn till frön och nötter. Men nu börjar ju det också bli tråkigt. Jag funderar vidare och återkommer säkerligen i ärendet.
När müslin är trist får man kompensera med ost. Med den där nya ostfilialen bara några hundra meter bort är det en enkel lösning. Jag brukar ta ut osten ur kylen ungefär samtidigt som jag sätter på ugnen (för frukostbrödbak). För kall ost är ju, som vi alla vet, det värsta som finns. Jag brukar dock låta bli att packa upp ostarna ur pappret eftersom de där kamel- och nött lädersadeldofterna från den öltvättade kittosten kan kännas en smula frän på morgonkvisten.

Etiketter: , , , , , ,